Vítejte na blog.vyvojar.cz Přihlásit | Registrovat | Pomoc
Titulní Blogy Fotky Soubory

Mazinův blog o SharePointu

Next-gen portals v Office 365

Microsoft investuje velké množství energie do Office 365 včetně SharePointu Online. Souvisí to s jeho strategií Cloud-first. Další myšlenkou, kterou lze v poslední době vypozorovat, je propojování služeb a využívání existujících technologií na pozadí nově dostupných funkcí. Cílem je využití synergického efektu. Tedy využití něčeho, co máme a přidání něčeho malého, abychom získali nový produkt, službu nebo funkci. Případně získání nové přidané hodnoty tím, že propojíme dvě nebo více existujících funkcí dohromady.

Posledním (tedy ne z pohledu významu, pouze v mém výčtu) impulzem pro vytvoření něčeho nového je velké množství informací o v Office 365 provozovaných portálech, které má nyní MS k dispozici. Pokud jde o on-premise portály, mohou být zdrojem informací pro MS o tom, jak vypadají, pouze nejrůznější průzkumy nebo přímá účast MS na jejich tvorbě. V případě portálů v Office 365 může MS z titulu provozovatele získat mnohem přesnější představu, jak takové portály vypadají a s čím se jejich tvůrci nejčastěji “perou”.

V MS identifikovali následující nejčastěji používané typy portálů:

  1. Rozcestníky pro existující obsah – ústřední místo pro navigaci uživatele po portálu ale i do jiných systému, vyhledávání napříč systémy
  2. Vyhledávače lidí – portály pro nalezení lidí, kteří mají hledanou kompetenci, znalost, zkušenost, …
  3. Knowledge base – sdílení znalostí mezi uživateli, pracovní postupy, známé chyby, dokumentace, návody…
  4. Video portály – návody a videoprezentace, kanály - zkrátka firemní YouTube
  5. Portály oddělení – informace poskytovaný např. HR týmem jako jsou onboarding informace, web IT s ServiceDeskem, …
  6. Portály uživatelů – místo kde jsou zobrazeny informace pro uživatele, jeho úkoly, dokumenty a informace na kterých aktuálně pracuje, schválené žádosti např. o dovolenou a podobně.

Také zjistili (celkem bez překvapení), že typický portál dneška:

  1. obsahuje mnoho obrázků a videí
  2. často slouží pro ukládání znalostí firem v podobě knowledge base
  3. je na ně přistupováno z celé řady nejrůznějších zařízení s širokou škálou podporovaných funkcí a vlastností
  4. mnoho funkcí nabízených portály je založeno na hledání. Hledají se dokumenty, lidé, ale i dokumenty mající vztah k nějakému člověku a naopak.
  5. obsah je vytvářen hlavně přímo v prohlížeči, méně v speciálních aplikacích

Odpovědí na tato zjištění mají být tzv. Next-gen portals.

O co tedy jde?

Předně je potřeba si říci, že zatím o nic hotového. Nic v produkční kvalitě. Dále jde hlavně o využití existujících věcí a jejich rozšíření. Next-gen portal si kladou za cíl zjednodušit tvorbu typických firemních portálů pomocí připravených šablon. Ideálně za využití něčeho existujícího.

Office 365 Graph

Toto je implementace Azure machine learning v prostředí Office 365. Obecně umožnuje pomocí strojového učení hledat vazby a vztahy mezi objekty. Tyto vazby a vztahy se hledají pomocí signálů. Signál může být například to, že uživatel si prohlédnul daný dokument, sleduje ho, prohlížel si profil jiného uživatele a podobně. Microsoft pracuje na tom, aby se mezi signály zpracovávané v Office Graph zahrnuly i operace z Exchange (příjem mailu, přílohy), Skypu, OneDrive.

Cards

Jde o zobrazení informací na stránce, tak aby bylo atraktivní, přehledné a umožnovalo zobrazit i informace různého charakteru (stránka, uživatel, video, office dokument, …). Dalším požadavkem bylo, aby bylo možné s jednotlivými objekty dělat operace, které mají smysl (sledování, označení klíčovým slovem,  přehrání videa, náhled a otevření dokumentu, …). Samozřejmostí je podpora responsivního designu, tedy uzpůsobení aktuálního zobrazení na základě rozlišení, velikosti obrazovky. Aktuální použití je v Office Delve.

Delve

Office 365 Video

Funkce postupně rolloutovaná do tenantů. Využívá Azure Media Services na konverzi videí do nejrůznějších formátů a rozlišení tak, aby se jejich přehrávání přizpůsobilo možnostem prohlížeče a zařízení, které uživatel aktuálně používá. Do úvahy se bere i dostupná šířka pásma a umístění uživatele. Umístění má vliv na využití CDN sítě při přehrávání. Tzn. uživateli je obsah poskytován z nejlépe dostupného uzlu CDN sítě.

Pro vytváření vazeb a hledání podobností mezi videi se využívá Office Graph. Na něm je postaveno fungování funkce Podobná videa.

Pro přehrávání se využívá HTML5 klient, ale existují i nativní klienti pro různé platformy. Office 365 video má i své REST API, takže je možné vytvářet vlastní aplikace pro práci s ním (např. umístění videa, přehrávání podle možností, hledání souvisejících videí a podobně).

People portal

Vzniká jako následovník stránky About Me. Opět využívá Office Graph pro získání relevantních informací a cards pro jejich zobrazení. Tentokrát je pojítkem mezi zobrazenými informacemi uživatel. Řeší problém hledání  informací p lidech a obsahu, který se k nim vztahuje.

User profile

Knowledge management – codename “InfoPedia”

Ve firmě (a nejen v ní) je člověk obklopen až zahlcen mnoha informacemi. Ty se dají rozdělit do 2 kategorií:

  • Informace shora – informace proudící z vedení k zaměstnancům, marketingové a jiné informační kampaně, prezentace. Typicky někým řízené.
  • Informace zespoda – reporty, dokumentace, informace pro stávající i nové kolegy – jak co pracuje, kdo je kdo. Často bez jasného řízení, ale se správcem.

Mnoho zdrojů – emaily, OneDrive, teamové weby, … = problematické hledání. Pro vybudování rozumně použitelných knowledgebase portálů mají sloužit následující 2 technologie.

Boards

Zobrazení informací (dokument, příloha mailu, video, yammer vlákno, …) v podobě cards, které mají něco společného. Je to vlastně Delve, ale s tím, že takové zobrazení bude možné umístit na vlastní stránku a říci, co má být pojítkem zobrazených informací (jméno projektu, zákazníka a podobně). Označením např. dokumentu v Office 365 klíčovým slovem se dokument dostane na odpovídající board.

Microsites

Stávající možnosti tvorby obsahu v SharePointu neodpovídají aktuálním trendům. Práce s layoutem stránek, webparty a samotným obsahem není úplně jednouchá. Proto je snaha tento proces zjednodušit. Podobnou iniciativou, i když vedenou z jiného směru je projekt Sway. Ten míří na prezentace a je aktuálně rolloutován do všech tenantů. V rámci tohoto projektu je snaha zjednodušit a zmodernizovat proces tvorby prezentací dosud vytvářených v PowerPointu. I ten už je poněkud letitý. Ačkoli jde o nezávislé projekty, mají společný cíl a oba vývojové týmy spolupracují (opět snaha o synergický efekt).

Úvodní stránka Microsite

Microsites je web s úvodní stránkou, stránkami článků a automaticky generovanou navigací. Z mého pohledu jde o vylepšené wikistránky se sociálními funkcemi, snadnějším propojením na existující obsah Office365 a lepším editorem. Také je do nich možné umisťovat boardy a dokumenty (zobrazené pomocí Office Online). Technologicky opět podporuje responsivní design.

Tvorba stránky v Microsite

Zveřejněno 2. června 2015 23:50 by mazin

Komentář

Žádné komentáře
Neregistrovaní uživatele nemužou přidávat komentáře.

About mazin

V občance mám v kolonce jméno uvedeno Jan Vaněk. Věnuji se SharePointu přes 8 let. Hlavně jako architekt, programátor a autor pilotů a prototypů. Rád se totiž šťourám v tom, co má SharePoint "pod kapotou". A když narazím na něco zajímavého, napíšu o tom článek. Kromě toho občas přednáším, publikuju na Codeplexu a odpovídám na StackExchange. Jsem MVP, MCT, MCSD, MCITP, MCDBA a Certified Scrum Master.

Syndication

News

  • Web Developer
  • Enterprise Application Developer

  • Microsoft Office SharePoint Server 2007, Application Development
  • Microsoft Windows SharePoint Services 3.0, Application Development
  • Microsoft Office SharePoint Server 2007, Configuration
  • Microsoft Windows SharePoint Services 3.0, Configuration
  • .Net Framework 2.0, Distributed Applications
  • .Net Framework 2.0, Web Applications
  • .Net Framework 2.0, Windows Applications
Powered by Community Server (Personal Edition), by Telligent Systems
Vyvojar.cz na prodej!