Vítejte na blog.vyvojar.cz Přihlásit | Registrovat | Pomoc
Titulní Blogy Fotky Soubory

Greenyho pracovní zápisníček

Tento blog vznikl jako vedlejší produkt během mé práce na různých projektech pro společnost Adastra CZ. Blog není koncipován jako pravidelná rubrika. Budu sem zveřejňovat zajímavé věci, na které během svého zápasu se světem .NETu narazím. Doufám, že vám tím váš vlastní zápas učiním o trochu lehčí.

SEO: Odkud přicházejí naši zákazníci?

O SEO (Search Engine Optimalization) už byly sepsány megabyty textu. Pro zájemce o hlubší poznání SEO jsou velmi zajímavé články na jakpsatweb.cz.

Já bych se s vámi rád podělil o jednoduchou techniku, která zjistí, jak je optimalizace úspěšná a odkud k nám přicházejí cenní zákazníci. Cenným zákazníkem nemyslím kteréhokoliv návštěvníka našeho webu, myslím tím návštěvníka, který si něco koupí v našem eshopu nebo je nám jeho návštěva jinak prospěšná.

Abychom zjistili, co se s našimi stránkymi děje, je velmi vhodné zvolit nějaký monitorovací nástroj. Nejběžnější dostupné nástroje jsou: Google Analytics a TopList. To jsou ale plošné monitory, které nám sice krásně zanalyzují celkovou návštěvnost, ale už nám neřeknou, jak se k nám dostávají cenní zákazníci. Nástroj, který nám na tyto otázky částečně odpoví, je nástroj „Sledování konverzí“ v seznamáckém Skliku. Ten mi ale přišel ne úplně domyšlený a navíc nepoužitelný s jinými reklamními systémy, například bannery nebo Google Adwords.

Jako nejjednodušší řešení mi přišlo si monitoring cenných zákazníků napsat sám.

Co o nich tedy můžeme zjistit?

  • Pokud na naši stránku přišli z vyhledávače, pak z jakého a jaká klíčová slova použili.
  • Pokud na naši stránku přišli prostřednictvím nějaké naší reklamní kampaně, pak která to byla.

Tyto zjištěné informace pak mohu lehce asociovat s konkrétní objednávkou. Následnou analýzou pak zjistím, které reklamní kampaně generují zisk a které jsou jen vyhazováním peněz.

 
Jak na to?

Pro zjištění názvu vyhledávače a klíčových slov použijeme atribut Request.UrlReferrer. V něm je uloženo URL stránky, na které je odkaz na naši stránku, na který zákazník kliknul, aby se k nám dostal. Z URL nás zajímají dvě části:

  • referrer.Host – doména vyhledávače
  • parametr „q“ – dotaz zadaný do vyhledávače (google, seznam, jyxo)

Příklad: Člověk se chce stěhovat po Praze, tak zadá do googlu „stehovani praha“. Dotaz se přeloží na URL http://www.google.cz/search?q=stehovani+praha. Host je „google.cz“, parametr „q“ je „stehovani praha“. Po kliknutí třeba na www.mula.cz se dostanete na titulní stránku, která si do Session uloží obsah parametrů Host a „q“.

Určení použité reklamní kampaně se děje obdobně. Do URL odkazu na inzerovanou stránku nebo produkt se vloží identifikátor kampaně. URL by mělo být ve tvaru "http://{url-inzerovaneho-produktu}?campaign={id-kampane}", tedy například http://www.mula.cz/?campaign=vyvojar. Po kliknutí na odkaz pak s parametrem „campaign“ zacházíte jako s výše zmiňovaným parametrem „q“.

protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
	if (!IsPostBack)
	{
		// ... do your stuff
		ProcessSeo();
	}
}
private void ProcessSeo()
{
	string campaign = Request["campaign"];
	if (!string.IsNullOrEmpty(campaign))
	{
		Session["seo-campaign"] = campaign;
	}
	Uri referrer = Request.UrlReferrer;
	if (referrer == null) return;                   // referrer je neznamy => end
	if (referrer.Host == Request.Url.Host) return;  // referrer neni cizi => end
	Session["seo-referrer"] = referrer.Host;
	if (referrer.Query == null) return;
	NameValueCollection pars = HttpUtility.ParseQueryString(referrer.Query);
	string q = pars["q"];                           // vyhledavana klicova slova
	if (string.IsNullOrEmpty(q)) return;
	Session["seo-query"] = q;
}

Všechny zajímavé parametry máme nyní uloženy v Sessions. Když nastane ta správná chvíle, třeba zákazník odešle objednávku vybraného zboží, sáhneme si do Sessions a parametry společně s akcí uložíme.

protected void OnSomeAction()
{
  // get the action
  
  SomeAction action = ... ;
 
  // associate SEO information with that action
  string campaign = Session["seo-campaign"];
  string referrer = Session["seo-referrer"];
  string query = Session["seo-query"];
  SaveSeo(action, campaign, referrer, query);
}

To je celý kód, nic složitého. Složitá je až analýza výsledků a upravování reklamních kampaní. SEO je běh na dlouhou trať, kde žádný krok není zadarmo.


Na závěr ještě dotaz:
Máte někdo praktické zkušenosti s tím "během na dlouhou trať" a chtěli byste nám pomoci s bojem o lepší pozice a vyšší návštěvnost?
Pište na daniel.smolka(kyselá ryba)gmail.com.
Díky.

 

Zveřejněno 28. září 2010 15:26 by daniel.smolka
Vedeno pod: , , ,

Komentář

 

vlko napsal:

Nechcem byt zly, ale toto predsa uz google analytics priamo ponuka, ako referrer, tak aj campaign podporu.

září 28, 2010 16:10
 

daniel.smolka napsal:

Ahoj,

a kde to tam prosim najdu?

Jak jsem psal, nezajimaji me vsechny navstevy, ale jen lidi, kteri udelaji urcitou akci na webu.

Diky, d.

září 28, 2010 16:20
 

vlko napsal:

září 28, 2010 20:47
 

daniel.smolka napsal:

Hmm, tak o tom jsem nevedel, ze to jde. Zase budu mit po nocich co delat :o)

Porovnam pak vysledky...

Diky, d.

října 1, 2010 14:47
 

jiri.cejchan napsal:

Tedy trochu konkrétněji...pokud v GA aktivujete přehledy elektronického obchodu, budete moci sledovat transakce - http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=cs&answer=55528 a to přes celé spektrum grafů, tj. jaké klíčové slovo, refferal, kampaň, direct, Vám nakonec získalo konverzi i kolik vydělalo.

Princip fungování je jednoduchý, v nákupním košíku na stránce s poděkováním se umístí kód, do něj se vloží správné parametry a po každém zobrazení této stránky se tyto parametry odešlou a Google Analytics s nimi pracuje.

Ještě ke kampaním, kampaň=link odněkud. K linku dáte pomocí url builderu parametry, které GA rozpozná a voala.

Pokud chcete měřit konverze v Google Adwords, zde tyto účty mezi sebou provážete.

K tomu jeden dobrý tip. Čas jsou peníze, sice to je vše z programátorského hlediska triviální záležitost, ale já už viděl tolik bot od zkušených programátorů, co se do toho pustili ad hoc. Nechte si poradit, zajděte na školení. GA jsou pro začátečníka rok od roku složitější. :).

K dobrému tipu, dobrá rada, co se SEO týče. Vše je jen otázka rozpočtu :) a kontinuálního rozšiřování webu rozumnými věcmi, tj. min. 40 h týdně věnovat množení obsahu a shánění linků, kde se dá, to druhé je důležitější.

Btw. nedivte se, když vaše mini aplikace bude vykazovat jiná čísla. Bohužel, co se webové analytiky týče, zatím jsme technologicky pokročili od r. 2000 tak, že už neříkáme a návštěvnost je xxx +-100%, ale říkáme, návštěvnost je xxx +-50%.

října 8, 2010 4:29
 

daniel.smolka napsal:

to jiri.cejchan:

Diky za dobre rady.

Nekteryma se bohuzel nemuzu ridit, treba "min. 40 h týdně věnovat množení obsahu a shánění linků, kde se dá, to druhé je důležitější". GA pouzivam u projektu, kteremu se venuju po vecerech. Krome toho delam i regulerni praci, ktera me zivi.

Jak uz jsem psal Vlkovi, chci poradne zjistit moznosti GA. Vase a jeho tipy me nasmerovaly, kde zacit. Zatim GA pouzivam jen jako standardni tool plosne merici navstevnost.

října 8, 2010 12:25
Neregistrovaní uživatele nemužou přidávat komentáře.
Powered by Community Server (Personal Edition), by Telligent Systems
Vyvojar.cz na prodej!